Jak se věci mají...

Tímto blogem bych si chtěl vyzkoušet, jestli mi jde psaní a kritika her. Proto prosím piště na můj email a komentáře ke článkům. Recenze nejsou aktuální, ale někoho možná bude zajímat pohled na věc i z jiné strany, a rád se třeba potom k starší hře vrátí. Taky bych Vás rád upozornil, že recenze jsou subjektivní. Celkové hodnocení se samozřejmě budu snažit co nejobjektivněji ohraničit od recenze jako celku. Jo a nakonec: Jsme na blogu, takže na hlavní stranu se vleze pouze asi jedna recenze, proto se popřípadně dívejte do archívu, kde jsou články starší.
Děkuji

středa 10. února 2010

Need for Speed Carbon - recenze

Čekuj moji káru vole! A ten repovej trek je fakt hustý! To jsem to ale kůl týpek co?!

Need for Speed je známá značka od EA a nyní je i velice oblíbená mezi mládeží, kvůli hustým ilégálním pouličním jízdám. Tak se Need for Speed dostalo do podvědomí všech. Máme tu tedy přirozený vývoj, od pvního Undergroundu, až po tento díl nesoucí podnázev Carbon, kdy tvůrci zkouší, kudy by se mohla značka ubírat.

Je tu jakýsi laciný příběh, kde vystupuje plno déčkových herců a modelky jako postavy v povedených ukázkách. Odjeli jste z města po jednom nepovedeném závodě, kdy všechny chytli policajti kromě vás a tak vám nikdo nevěří. Jednoduše po úvodní ukázce, která není nějak podstatná, dostanete na výběr ze tří aut a vy musíte dobýt další území, pomocí výher v závodech. Za výhry dostáváte peníze a odemykáte si nové a nové díly do tuningu. Tuning je tu velice povedený, obyčejné Alfa Romeo můžete dle své fantazie upravit na opravdu krásný sporťák. Jde o jeden z nejvíce povedených prvků ve hře. K tuningu se v průběhu recenze ještě vrátím.

Jak už jsem uvedl, cílem hry je dobýt všechna území. Město se dělí na více částí, každou drží jeden boss. K úspěchu by jste měli dobýt všechno území v té dané části. Jakmile se tak stane, boss vás vyzve na hlavní závod, pokud jej vyhrajete, můžete třeba skonfiskovat jeho auto. Dostanete jeho část města a příběh popojede o kousek dál. Typů závodů je vcelku dost. Na výběr je tu sprint (jedna velká dráha proti protivníkům, žádný okruh), okruh, závod bez protivníku na čas a drift. Drift je specifický závod, kde musíte nahrát smykováním více bodů, než protivník. Jako poslední tvůrci udělali závod s bossem jako dvojfázovou jízdu. Nejdříve jej musíte porazit v závodě na dvě kola, a následně svého soupeře předjet v nebezpečném kaňonu. Nejhorší je, že pokud selžete v kaňonu, musíte celý závod začít úplně od začátku! Osobně doporučuji hrát hru na nejvyšší obtížnost, na první dvě obtížnosti stačí ze začátku dát nitro, a pak jen závod dojedete. Zvednutá obtížnost je taky jediný prostředek, jak si prodloužit herní dobu. Hra je totiž velice krátká, a není zde důvod rozehrát hru znovu. Multiplayer možná na chvíli vydrží, ale nejde opět od nic světoborného, co se ještě na světě neukázalo.

Některé postavy ve hře slouží jako vaši spoluzávodníci. Vždy si vyberete jednoho a jsou jich tři druhy: bloker, průzkumník a tahač. Bloker blokuje vaše soupeře, průzkumník hledá zkratky a tahač se postaví před vás a "tahá vás", aby jste byli rychlejší. Tato serepetička je vcelku zbytečná už k celkové jednoduchosti a k tomu, že kromě blokera je zbytek parťáků zbytečných. U průzkumíka nestačíte rychle zatočit do zkratky a tahač vás akorát ve závratné rychlosti nasměruje do zatáčky a následné ztráty místa...

Ale jedete přece ilegální závody! Proto vás bude honit policie. Policie vás může odchytit kdekoliv a kdykoliv, dokonce i když stojíte na místě. Během závodu je to vcelku otravné. Ve hře je systém napětí. Když v jedné čtvrti jezdíte příliš dlouho, zvýší to úroveň napětí a policie vás bude otravovat na každém kroku. Proto se musíte na chvíli přesunout a jiné místo, než se daná situace uklidní. Samotné honičky mimo závod už jsou ale zábavné, i když tu neexituje absolutně žádný systém poškozování. Můžete narazit do policejní blokády, a zatímco vy ve 300 km/h rychlosti prosvištíte, policejní káry se rozletí všude kolem. Jediné, co se na vašem autě ničí, je pouze lak. I když je tato hra absolutní arkáda, auta se chovají vcelku rozumě. Od Undergroudu docela pokrok. Tam auta "plula" nad zemí, tady plně cítíte váhu auta. Je tu rozdíl mezi např. Camarem a Lamborgini. Fyzikální hratelnost je tu tedy provedena asi tak na půl.

S tímto repertoárem by hra dost propadla. Mé hodnocení zachraňuje povedený tuning. Nová je možnost tzv. "autosculpt", která umožnuje modifikovat samotné díly pomocí posuvníků, a tak se každá úprava stává originální. Dílů je velké množství, stejně jako vinilů. Různé vlajky, ohně a další tvary můžete umístit kdekoliv na auto. Je tu i možnost se podělit o své výtvory pomocí internetu. Auto si lze i herně vyfotit a dát si ho třeba na plochu. Za takovou fotku se nebudete muset stydět - na svou dobu jsou típnuté obrázky hezky vypadající. Auta mají povedneou grafiku, nesedl mi však styl hry, kdy ve hře prostě ráno neuvidíte. Carbon je zabalen do černé tmy a to může po pár hodinách rozčilovat.

EA se snažila někde posunout svou značku. Tento pokus ale nevyšel a pokud si chce polepšit a nezabřednout na jedno místě, bude nám přístě muset naservírovat mnohem lepší závody. Pokud vlastníte Undenground 2 nebo Most Wanted, není tato hra pro vás. Tyto starší hry navíc budou v obchodech slevněné. Hra samotná není zase tak špatná, jen se evoluce značky ubrala špatným směrem.

Suma sumárum
Nové pouliční závody, kde se nějaký pokrok nekoná. Hezká grafika se dala očekávat, malá herní doba a pochybná hratelnost však ne. Hodnocení zachraňuje tuning a to, že to zase tak velký propadák není.

6/10