Jak se věci mají...

Tímto blogem bych si chtěl vyzkoušet, jestli mi jde psaní a kritika her. Proto prosím piště na můj email a komentáře ke článkům. Recenze nejsou aktuální, ale někoho možná bude zajímat pohled na věc i z jiné strany, a rád se třeba potom k starší hře vrátí. Taky bych Vás rád upozornil, že recenze jsou subjektivní. Celkové hodnocení se samozřejmě budu snažit co nejobjektivněji ohraničit od recenze jako celku. Jo a nakonec: Jsme na blogu, takže na hlavní stranu se vleze pouze asi jedna recenze, proto se popřípadně dívejte do archívu, kde jsou články starší.
Děkuji

neděle 7. února 2010

Far Cry 2 - recenze

Co se stane, dáš-li domorodcům Afriky, kteří nikdy neviděli televizi, AK-47?

Far Cry 2 je nástupcem Far Cry. O tom však vypovídá jen název - hra změnila autora. Původní Crytek se uchýlil ke Crysis a řeč tu nyní povedeme o počinu Ubisoftu, která vyhrála licenci názvu. Koncept hry se neměl moc měnit, hra je stále 1st person střílečka s novými osvěžujícími prvky. Prosluněné ostrovy a mutanty vystřídala vyprahlá Afrika se vším, co k tomu dnes patří.

Hrát můžete za více postav, na začátku si vyberete jednu, a zbytek z výběru se poté budou vyskytovat jako NPC. Některé vám mohou pomoct, některé po vás můžou jít. Pomoc přátel, které potkáte funguje v praxi tak, že pokud umřete, kámoš vás zvedne z mrtvých a prostřílí si s vámi cestu z nebezpečí. Příběh vás může vést kupředu, ale taky nemusí, můžete si Afriku užívat podle svého. Přidat se můžete k jedné ze dvou frakcí. Jedna jsou domorodci, druzí jsou žoldáci. Pro obě strany ale budete stejně zabíjet. Na zbraně a jejich vylepšení si budete vydělávat pomocí úkolů, měna jsou diamanty.Zbraní je velká spousta, od normálních pušek a kulometů až po plamenomet a třeba po domácku vyrobenou minu, odpálitelnou a dálku. Například plamenomet poskytuje velkou porci zábavy. Tvůrci si pohráli s ohnivým elementem ve hře. Pokud něco zapálíte, oheň se bude šířit a zabíjet dál, místo vás. Samozřejmě že popelem nelehne celá mapa, ale stačí to na odříznutí cesty nepřátelům a další věci. Kombinování zbraní, fantazie a přírodních prvků je rozhodně veliká zábava a snad nejlepší věc ve hře. Můžete se třeba potichu priblížit k nepřátelskému táboru, nastražit na patřičná místa miny a pak si čapnout na blízký skalní převis. Odstřelovačkou se mrknete na situaci a miny odpálíte. Vybuchne nádrž s palivem, zapálí trávu a vy zbytek postřílíte pěkně v klidu z dálky. Jako další příklad poslouží "karavana" aut, cestující pořád stejnou cestou. Oblíhnete si na mapě kudy pojedou a opět nastřažíte miny. Schováte se do stínů tamní zeleně a pak to odpálíte. Velice krásný pohled. Další dobrý vklad vývojářů je, že Afriku udělali, jaká ve skutečnosti je. Mezi volitelnými úkoly (pokud jste v dané frakci) je třeba zničení zásob pitné vody. Každý si tam jde po krku, kromě měst se na vás nikdo nebude na nic ptát a rovnou vytřelí. Pro diamanty by zabíjel každý - a normální lidé trpí.

Nevraživost tamních obyvatel je sice realistický, ale rozhodně ne zábavný. Tady se dostávám k chybám hry. Jedete-li z bodu A do bodu B, tak se po cestě setkáte s místní milicí. Ta do vás začne ihned kropit olovo a vy je musíte všechny vyrubat, nebo rychle projet. Po každé, když takto projížíte, na ně narazíte. Nepřátelé se neustále respawnují a vy nikdy nemáte klid, a to zvlášť rozčiluje, když jedete dlouhou trasu. Ono celé tohle ježdění po rozlehlé mapě je obrovká nuda. Prostě si před sebe dáte mapu a jedete. To může trvat i hodně minut, a po cestě vás neustále otravují nenechaví nepřátelé. Další chyba zpočívá ve občasné jednotvárnosti. Nemalý podíl na tom má mnou zmiňované cestování. Další polovina zabírá monotónost úkolů. Zde to není taková chyba, jako u např. Assassins Creed, protože vše spojuje veliká variabilita soubojů. To nic nemění na tom, že typů úkolů mohlo být více.

Ale chyby nechme stranou, jen se mrkněte na tu grafiku, která celý požitek podtrhuje! Už zmiňovaný efekt ohně a kouře jakožto částicových efektů je proveden tařka dokonale. I celá příroda dýchá životem, mapa je přesně okopírovaná ze skutečnosti. Jedete a díváte se na zapadající slunce v divočině (tohle je ta světlá stránka cestování). Přitom sledujete Bizony u napajedla a připadáte si jako na safary. Jezdit můžete různými prostředky, lze se dokonce i plavit. Na výběr tu máte písečné buginy, klasické džípy a další vozítka. Pokud vám nepřátelé dopravní prostředek poškodí, můžete si jej sami opravit. A to vše sledujete svým pohledem - máte pocit, jako by jste byli vy, kdo to vše dělá. First person element je ve hře dotažen k dokonalosti, podobně jako u Mirrors Edge (i když to je trochu něco jiného).Na monitorech se nám objevilo tedy rozdílný příbuzný od Crysis. I když je od jiného studia, zdá se mi, že s Far Cry má něco o trochu víc společného.  Vsazení hry do Afriky a celá hra celkově rozhodně nebyl krok vedle - vždyť kdo by se nechtěl stát safary turistou se zbraní v ruce a pochopit, jak je tamní život těžký?



Suma sumárum
Střílečka s mnoha prvky, osvěžující hratelnost, z nichž najdeme i pár dotažených k dokonalosti. 
To ovšem nic nemění na tom, že hru za pár hodin odložíte pro stereotyp, respawn nepřátel a špatný pohyb po mapě. Na druhou stranu je to osmička velice zasloužená.
8/10

Žádné komentáře:

Okomentovat