Jak se věci mají...

Tímto blogem bych si chtěl vyzkoušet, jestli mi jde psaní a kritika her. Proto prosím piště na můj email a komentáře ke článkům. Recenze nejsou aktuální, ale někoho možná bude zajímat pohled na věc i z jiné strany, a rád se třeba potom k starší hře vrátí. Taky bych Vás rád upozornil, že recenze jsou subjektivní. Celkové hodnocení se samozřejmě budu snažit co nejobjektivněji ohraničit od recenze jako celku. Jo a nakonec: Jsme na blogu, takže na hlavní stranu se vleze pouze asi jedna recenze, proto se popřípadně dívejte do archívu, kde jsou články starší.
Děkuji

neděle 24. ledna 2010

Burnout Paradise - recenze

Konečně pořádná arkádová jízda!

Ano, konečně. A to dokonce bez trapných herců, kteří si v aktuálních Need for Speedech šáhli na dno své herecké dovednosti. Série Burnoutu byla vždy vyhrazena pro hráče na konzolích. PCčkáři mohli jen závidět krásné rozflakování aut a ryze arkádovou hratelnost. Jaká to byla legrace bourat a svištět v šílené rychlosti ve více lidech! Doufali jsme, a dočkali jsme se.

Hra nemá žádný příběh, prostě si napíšete na řidičák své jméno, dostanete auto a jedete. Vaše ježdění není ničím ohraničeno, pohybujete se na docela rozlehlé mapě města a přilehlém venkově. Omezeni jste tedy hranicemi mapy, ale to rozhodně neplatí pro město jako takové. Můžete skákat a jezdit po všemožných rampách a skokáncích, odstavných cestách, nadzemkových trasách a všude, kde vaše řidičská fantasie dosáhne. Orientace ale není moc idální. Město je z pozice řidiče ideální, ale není až zas tak ideální z pozice nějakého turisty. K nalezení té správné cesty vám má pomoci minimapa, která ale nefunguje tak dobře v závratných rychlostech. A protože město je postaveno mírně chaoticky, budete si na to muset zvyknout. Nejhorší je to v závodě, kde se musíte dostat na určité místo. Počítačem řízení protivníci samozřejmě automaticky znají tu správnou trasu (i když třeba ne tu nejkratší). Pokud vedete, je velice těžké omylem nevybočit na špatnou cestu. Tím se dostávám k módům zavodů, které se velice povedly.

Druhů je pouze pět. Máme tu klasické dostaň se z bodu A do bodu B, jízda na čas (pouze v nočních hodinách), ale jsou tu i originální módy, vyplívající ze stylu hry. Moje nejoblíbenější je tzv. "Roadrage", kde musíte v čase vymlátit určitý počet protivníků. Pak tu je nakonec klasická jízda, s tím rozdílem, že vám bude asistovat dva černé sporťáky, které se vám v tom budou snažit zabránit. Poslední je kaskadérská jízda. Tam se budete muset v časovém limitu snažit předvést co největší skoky, výkruty a další šílenosti, aby jste dosáhli bodové hranice. Typů závodů není zase tolik, ale každý si v nich přijde na své a i když jich je málo, žádný nemá chybu. Na druhou stranu se díky tomu po čase omrzí, tento problém by však měl omezit přídavný obsah (viz níže) a díky tomu i vymazlený multiplayer.

Obtížnost se postupně zvyšuje s počtem vyhraných závodů. Čím více máte výher, tím víc budete muset např. v Roadrage rozflákat více aut, v kaskadérském závodě zase nahrát více bodů, atd... Také si zlepšujete závodní licenci a získáváte další a další auta. Aut je hromada, a pokud si je odemknete, jen tak je ještě nedostanete. Po odemknutí nějakého vozidla se vám zobrazí, že vjelo do města. Po nějaké době ježdění na něj narazíte a vy ho musíte chytnout a vybourat. Pak zajedete do vrakoviště, kde máte auta na výběr a pak ho v opravovně opravit. Tyto budovy jsou rozesety různě po městě, společně s lakovnou a benzínkou na doplnění takzvaného "žhavení". Ještě než vysvětlím, co to žhavení je, musím hře vytknout, že pro každé opravení a vybrání auta musíte do zmíněné budovy. Problém je ve velké vzdálenosti, jaká je dělí, a tím se stává z těchto rutinných věcí docela nuda, navzdory zábavnosti města. No a teď k tomu žhavení. Auta se dělí ještě na tři typy: Závodní, kaskadérské a Bourací. Žhavení je klasické nitro, jen se rozděluje podle činnosti, při které se žhavení doplňuje. Závodnímu auto se doplňuje rychlostí, kaskadérskému všemožnými kousky (stačí třeba těsně minout auto v protisměru) a bourací káře se doplňuje agresivním stylem hry - bouráním, vrážením a recyklováním aut.

Ono to recyklování je vůbec krása. Jiskry odletávají, stačí jen ojet o patník a máte na autě škrábanec. Bouračky jsou ve zpomaleném záběru, kdy si můžete vychutnat rolování aut a odlátavající kusy. Grafika je opravdu na jedničku. Hudební doprovod naštěstí není složen pouze z repu, ale najde se i klasika, elektro a další žánry. I přes to se za čas oposlouchá, zamrzí nemožnost doplnit si soundtrack svými skladbami. Proto si musíte provizorně vystačit sami. I přes to bych dal za estetiku jedničku.

Auta doplňují ještě motorky, které jsou pouze na výběr dvě. Jde ale o zajímavé spestření, občas si vyrazit na dvě kola. Tvůrci slibují velký doplňující obsah, takže k již velkému počtu přibudou nová auta, motorky, a další serepetičky. Celý velký obsah a potenciál dalšího obsahu klasicky navíc rozšiřují achievmenty. Achievmenty jsou takové miniúkoly, například nazbírej 10 těsných minutí apod. Za ně dostáváte různá ocenění a spousty vychytávek, které oceníte hlavně v multiplayeru.

Na výběr máte party mód, který je určen světe div se pro zábavu na např. LAN párty. Hra je podporováná službou Windows Live od Microsoftu. Už z předchozích slov nám vyplyne, že pozornost komunity na tuto hru jen tak rychle nevystydne. O to se autoři postarají, a určitě jsme všichni zvědaví, co pro nás příště nachystají. Tenhle pojízdný masakr je totiž par excellence.

Suma sumárum
Parádní arkádové závody s obrovským potenciálem.
Toto kazí pouze problém s orientací a